NIEMAL OD RAZU, GDY TYLKO weźmiemy aparat fotograficzny do ręki, dowiadujemy się, że powinniśmy trzymać go stabilnie. Tymczasem celowy ruch aparatu może dać niezwykłe efekty i jest doskonałym narzędziem przy tworzeniu zdjęć o charakterze abstrakcyjnym lub impresjonistycznym. Panoramowanie jest jednym z rodzajów celowego ruchu, ale jego kierunek i szybkość są podyktowane dynamiką śledzonego obiektu. Ruch można jednak wykorzystać bardziej twórczo, a jego trajektoria oraz czas otwarcia migawki są ograniczone tylko Twoją wyobraźnią. Szybki, pionowy ruch aparatem sprawia, że przy odpowiednio długim czasie ekspozycji drzewa wydłużają się i rozciągają. Punktowe źródła światła przeradzają się w jasne pociągnięcia i przyjmują kształt odzwierciedlający ruch aparatu. Kolory zlewają się i rozmywają. Ta technika pozwala na tworzenie nieprzewidywalnych, pięknych zdjęć.
Pomyśl o zastosowaniu opisanej techniki przy fotografowaniu poruszających się obiektów. Nie panoramuj, lecz przemieszczaj aparat w kierunku zbliżonym lub przeciwnym do ruchu obiektu. Nieruchome motywy też się sprawdzą, choć ruch w wielu płaszczyznach stanowi dodatkową atrakcję.
- Eksperymentuj z czasami naświetlania. Aby je wydłużyć, będziesz musiał ustawić większą wartość przysłony i mniejszą czułość ISO. Jeszcze za krótko?
Pomoże Ci polaryzator lub filtr neutralny o skuteczności trzech albo czterech stopni ekspozycji.
- Eksperymentuj z ruchem, przesuwaniem aparatu w górę i w dół, w lewo i w prawo, do przodu i do tyłu lub na ukos. Możesz nim też obracać.
Zwracaj uwagę na linie i kolory. Pamiętaj, że nie chodzi tu o uzyskanie wiernego obrazu, więc detale tematu są mniej istotne niż wrażenie, jakie wywołuje kompozycja.
- Pamiętaj, że choć Ty wiesz, co fotografujesz, inni mogą się tego nie domyślać, gdy oglądają Twoje zdjęcia. Ważne jest więc zawarcie w kadrze czegoś charakterystycznego dla danego motywu — na przykład kota — aby widzowie domyślili się Twoich zamiarów, nawet jeśli nie towarzyszyli Ci podczas fotografowania.
- Nieprzewidywalność całego procesu jest jedną z jego największych zalet.
Bądź świadomy tego, czego oczekujesz.
TWOJE ZADANIE
Sięgnij po aparat i przez chwilę spróbuj przestać myśleć o oglądanych scenach w sensie dosłownym. Popatrz na kolory i kształty. Jeśli nie fotografujesz w trybie manualnym, włącz tryb preselekcji czasu naświetlania (który na pokrętle może być oznaczony symbolem Tv) i ustaw długą ekspozycję. Zacznij od 1/2 sekundy. Przysłona powinna być mocno przymknięta, a czułość ISO ustawiona na jak najniższą wartość. Znajdź jakieś drzewa do sfotografowania i naciśnij spust migawki podczas przesuwania aparatu w górę lub w dół. Wyczucie właściwej chwili wymaga pewnej wprawy. Spróbuj wydłużyć czas ekspozycji i znów poeksperymentuj. Znajdź inne miejsce. Poszukaj barwnej sceny i ponów ćwiczenie, ale tym razem przemieść aparat po okręgu albo przesuń go do przodu i do tyłu. Znajdź scenę o jasnej tonacji, bardzo kontrastową i powtórz eksperyment. Wypróbuj nieco krótsze czasy naświetlania.
Potem poszukaj przemieszczającego się obiektu i połącz z jego ruchem celowe poruszenie aparatu.
Jeśli podoba Ci się ten efekt i chciałbyś częściej pobawić się w ten sposób za pomocą smartfona, wypróbuj aplikację o nazwie Slow Shutter. Nawet jeśli rezultaty nie powalą Cię na kolana, to możesz w ten sposób zacząć lepiej dostrzegać naturalne kontury i dynamikę sceny, co z kolei zaowocuje nowymi pomysłami na bardziej statyczne kompozycje.
Zadanie pochodzi z:
Sztuka fotografowania. 60 pomysłów na lepsze zdjęcia David duChemin ZOBACZ>>>