Celowy ruch aparatu

Sztuka fotografowania. 60 pomysłów na lepsze zdjęciaNIEMAL OD RAZU, GDY TYLKO weźmiemy aparat fotograficzny do ręki, dowiadujemy się, że powinniśmy trzymać go stabilnie. Tymczasem celowy ruch aparatu może dać niezwykłe efekty i jest doskonałym narzędziem przy tworzeniu zdjęć o charakterze abstrakcyjnym lub impresjonistycznym. Panoramowanie jest jednym z rodzajów celowego ruchu, ale jego kierunek i szybkość są podyktowane dynamiką śledzonego obiektu. Ruch można jednak wykorzystać bardziej twórczo, a jego trajektoria oraz czas otwarcia migawki są ograniczone tylko Twoją wyobraźnią. Szybki, pionowy ruch aparatem sprawia, że przy odpowiednio długim czasie ekspozycji drzewa wydłużają się i rozciągają. Punktowe źródła światła przeradzają się w jasne pociągnięcia i przyjmują kształt odzwierciedlający ruch aparatu. Kolory zlewają się i rozmywają. Ta technika pozwala na tworzenie nieprzewidywalnych, pięknych zdjęć.

Pomyśl o zastosowaniu opisanej techniki przy fotografowaniu poruszających się obiektów. Nie panoramuj, lecz przemieszczaj aparat w kierunku zbliżonym lub przeciwnym do ruchu obiektu. Nieruchome motywy też się sprawdzą, choć ruch w wielu płaszczyznach stanowi dodatkową atrakcję.

  • Eksperymentuj z czasami naświetlania. Aby je wydłużyć, będziesz musiał ustawić większą wartość przysłony i mniejszą czułość ISO. Jeszcze za krótko?

Pomoże Ci polaryzator lub filtr neutralny o skuteczności trzech albo czterech stopni ekspozycji.

  • Eksperymentuj z ruchem, przesuwaniem aparatu w górę i w dół, w lewo i w prawo, do przodu i do tyłu lub na ukos. Możesz nim też obracać.

Zwracaj uwagę na linie i kolory. Pamiętaj, że nie chodzi tu o uzyskanie wiernego obrazu, więc detale tematu są mniej istotne niż wrażenie, jakie wywołuje kompozycja.

  • Pamiętaj, że choć Ty wiesz, co fotografujesz, inni mogą się tego nie domyślać, gdy oglądają Twoje zdjęcia. Ważne jest więc zawarcie w kadrze czegoś charakterystycznego dla danego motywu — na przykład kota — aby widzowie domyślili się Twoich zamiarów, nawet jeśli nie towarzyszyli Ci podczas fotografowania.
  • Nieprzewidywalność całego procesu jest jedną z jego największych zalet.

Bądź świadomy tego, czego oczekujesz.

TWOJE ZADANIE

Sięgnij po aparat i przez chwilę spróbuj przestać myśleć o oglądanych scenach w sensie dosłownym. Popatrz na kolory i kształty. Jeśli nie fotografujesz w trybie manualnym, włącz tryb preselekcji czasu naświetlania (który na pokrętle może być oznaczony symbolem Tv) i ustaw długą ekspozycję. Zacznij od 1/2 sekundy. Przysłona powinna być mocno przymknięta, a czułość ISO ustawiona na jak najniższą wartość. Znajdź jakieś drzewa do sfotografowania i naciśnij spust migawki podczas przesuwania aparatu w górę lub w dół. Wyczucie właściwej chwili wymaga pewnej wprawy. Spróbuj wydłużyć czas ekspozycji i znów poeksperymentuj. Znajdź inne miejsce. Poszukaj barwnej sceny i ponów ćwiczenie, ale tym razem przemieść aparat po okręgu albo przesuń go do przodu i do tyłu. Znajdź scenę o jasnej tonacji, bardzo kontrastową i powtórz eksperyment. Wypróbuj nieco krótsze czasy naświetlania.

Potem poszukaj przemieszczającego się obiektu i połącz z jego ruchem celowe poruszenie aparatu.

Jeśli podoba Ci się ten efekt i chciałbyś częściej pobawić się w ten sposób za pomocą smartfona, wypróbuj aplikację o nazwie Slow Shutter. Nawet jeśli rezultaty nie powalą Cię na kolana, to możesz w ten sposób zacząć lepiej dostrzegać naturalne kontury i dynamikę sceny, co z kolei zaowocuje nowymi pomysłami na bardziej statyczne kompozycje.

Zadanie pochodzi z: 

Sztuka fotografowania. 60 pomysłów na lepsze zdjęcia David duChemin ZOBACZ>>>

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge