Fotografia i nowoczesność

Nowoczesność fotografii oraz jej legitymizacja dokumentalnej funkcji opiera się na ścisłych relacjach łączących ją z typowymi cechami charakteryzującymi społeczeństwo przemysłowe: rozwój metropolii i gospodarki opartej na pieniądzu, industrializacja, przeobrażenia dokonujące się w przestrzeni, czasie, komunikacji  i demokracji. Najlepiej dokumentowała zachodzące zmiany, można je było śledzić. Społeczeństwo przemysłowe stanowił dla fotografii jej podstawowy warunek główny obiekt i jej paradygmat.


Fotografia jest wielowątkowa, rozwija się na wielu płaszczyznach. Czerpie z wielu nowoczesnych jak i antynowoczesnych metod. W tle sporów o fotografię i jej techniki na początku istnienia był spór miedzy nauką i sztuką, rzemiosłem a twórczością, użytecznością a ciekawością. Było współistnienie jak i przeciwstawianie różnych metod, form i teorii. I tak jest do dziś.

Przez 100 lat fotografia miała być narzędziem do zaspokajania potrzeb społeczeństwa w sferze obrazu. Status i rola dokumentu pozwalała jej uwierzytelniać i legitymizować wszystko co przedstawiała.

W wymiarze filozoficznym fotografia przechodzi od transcendencji do immanencji i na tym opiera się jej nowoczesność.

Ta technika pozwoliła w przyszłości rozwinąć się innym, takim, jak kino, wideo, telewizja.

 

Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>