historia fotografii

Historia fotografii polskiej

20 stycznia 1839 r. – pierwszy artykuł w Polsce na temat wynalazku Louisa Jacquesa Mande`a Daguerre`a

lipiec 1839 r. – Maksymilian Strasz wykonuje w Kielcach pierwsze polskie zdjęcia – 2 negatywy talbotypów

październik 1839 r. – prawd. pierwsze polskie dagerotypy wykonał Andrzej Radwański, przedstawiały Warszawę

1842 r. – Antoni Wysocki i Moritz Scholtz – pierwsi polscy zawodowi dagerotypiści

1847 r. – Karol Beyer jako pierwszy zaczyna wykonywać kalotypy

1852 r. – Karol Beyer jako pierwszy zaczyna wykonywać fotografie kolodionowe

1854 r. – Karol Beyer jako pierwszy zaczyna wykonywać ambrotypie i panotypie

1858 r. – Karol Beyer jako pierwszy wprowadza carte de visite

1859 r. – pierwsze zdjęcia Tatr – wykonał Walery Rzewuski

1860 r. – Karol Beyer jako pierwszy zaczyna wykonywać fotografie przy sztucznym świetle

1861 – 1862 r. – narodziny fotografii patriotyczno – politycznej

1861 r. -  pierwsze zdjęcia reportażowe – wykonane przez Karola Beyera zdjęcia zwłok 5 mężczyzn zastrzelonych podczas manifestacji 27.02.1861 r.

Lata 90-te XIX – powstanie fotografii amatorskiej

1891 r. – powstanie pierwszego polskiego stowarzyszenia fotograficznego – Klub Miłośników Sztuki Fotograficznej we Lwowie, w 1903 r. przekształcony na Lwowskie Towarzystwo Fotograficzne wydające Wiadomości Fotograficzne

1895 r. –pierwsze polskie pismo fotograficznego Przegląd Fotograficzny – Lwów; powstaje Towarzystwo Fotograficzne w Poznaniu

1896 r. – we Lwowie powstała Kronika Fotograficzna

1899 r. – 1906 r. – Warszawska Kasa Przezorności i Pomocy dla Fotografów

1901 r. – wystawa fotograficzna w Warszawie w salach ratusza

1902 r. – Pierwsza Polska Wystawa Fotografików w Krakowie; do 1907 r. Warszawska Kasa Przezorności i Pomocy dla Fotografów wydaje Kalendarz Fotograficzny Warszawski

1903 r. – Powszechna Słowiańska Wystawa Fotograficzna w Wieliczce; Pierwsza Doroczna Wystawa Fotografii we Lwowie

1904 r. – pierwsza wystawa fotograficzna w Poznaniu

1906 r. – powstaje Związek Pracowników Fotograficznych we Lwowie

1910 r. – powstaje Stowarzyszenie Fotografów Zawodowych Królestwa Polskiego i Stowarzyszenie Pracowników Fotografii; powstanie pierwszej agencji fotograficznej – Mariana Fuksa w Warszawie

1916 r. – powstaje Związek Fotografów Zawodowych Królestwa Polskiego w Warszawie, od 1919 r. również Poznaniu i na Śląsku

1921 r. – fotografia uzyskuje status prawny rzemiosła, powstają cechy

1924 r. – powstaje Towarzystwo Miłośników Fotografii w Poznaniu

1927 r. – ustawa nakazująca fotografom przynależność do cechu i przejście szkolenia; powstaje Wileńskie Towarzystwo Miłośników Fotografii; I Międzynarodowy Salon Fotografii Artystycznej w Polsce; powołano Związek Polskich Towarzystw Fotograficznych

1928 r. – powstaje Fotoklub Wileński

1929 r. – powstaje Foto-Klub Polski

1930 r. – ogólnopolski zjazd fotografów zawodowych; powstaje Fotoklub Polski – prezes Jan Buhak

1931 r. – Witold Romer wynalazł technikę tonorozdzielczą – izohelię; powstaje Technickie Koło Fotografów Amatorów studentów Politechniki Lwowskiej

1933 – 1939 r. – Syndykat Fotoreporterów Polskich

1934 r. – wydano Almanach Fotografiki Polskiej

1936 r. – książka Jana Bułhaka „Estetyka światła”; I Wystawa Fotografii Robotniczej we Lwowie

1938 r. + powstaje Fotoklub Warszawski

1945 r. – działalność rozpoczyna Stowarzyszenie Miłośników Fotografii w Poznaniu

1945 – 1948 r. – Cech Fotografów w Warszawie

1946 – 1952 r. – Stowarzyszenie Miłośników Fotografii w Poznaniu wydaje miesięcznik Świat Fotografii

1947 r. – powstaje Polski Związek Fotografów Artystów – od 1952 r. Związek Polskich Artystów i Fotografików; powstaje Polskie Towarzystwo Fotograficzne w Poznaniu

1948 r. – fotoreporterzy mogą wstępować do Związku Dziennikarzy

1950 r. – powstaje Centralna Agencja Fotograficzna i jej archiwum w Warszawie

1951 r.- książka Jana Bułhaka „Fotografia ojczysta”

1957 – 1959 r. – we Wrocławiu działa grupa Podwórko (Michalik, Jurkiewicz, Staniewski, Witecki, Kulejowski)

1957 r. – w Krakowie powstaje grupa Domino (Grupa Trzech)(Łagocki, Nowak, Plewiński)

1958 r. –przy Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich powstaje Klub Fotografii Prasowej w Warszawie

1959 r. – wystawa Rodzina Człowiecza w Polsce; wystawa „Antyfotografia” –Beksiński, Lewczyński, Schlabs

1960 r. – powstaje grupa Stodoła-60 przy klubie Stodoła w Warszawie

1961 r. – wystawa Zofii Rydet „Mały człowiek”; 1961 – 1969 – działalność Grupy 0-61 z Torunia

1963 r. – początek zbioru fotografii artystycznej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu

1964 r. – wystawa Zofii Rydet „Czas Przemijania”

1964  – 1965 r. – powstają grupy Homo z Gdańska, Zygzak z Krakowa, Odra-65 z Wrocławia

1966 r. – powstaje Grupa Druga w Krakowie (Janiccy, Stokłosa)

1967 r. – powstaje Sekcja Fotografii Naukowej ZPAF

1968 r. – wystawa Fotografia Subiektywna

1970 r. – powołano Komisję Fotografii Krajoznawczej Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego; powstaje grupa Warsztat Formy Filmowej

1970 – 1981 r. – działalność Galerii Permafo (Dłubak, Lach-Lachowicz, Lachowicz, Dzieduszycki)

1971 r. – wystawa Fotografowie Poszukujący

1972 r. – powstaje Galeria Sztuki Aktualnej

1974  – 1979 r. – działalność  Studia Prób Fotograficznych i Filmowych ZOOM (Górski, Malinowski, Zamorski, Gerstman)

1975 r. – powstanie Grupy Roboczej

1975  – 1981 r. – działalność Grupy Fotografii Eksperymentalnej w Warszawie

1976 r. – powołano Dział Fotografii i Technik Wizualnych w Muzeum Sztuki w Łodzi; Dłubak powołuje Seminarium Warszawskie; powstaje Grupa Twórcza SEM w Krakowie

1977 r. – powstaje Tyski Klub Fotograficzny Kron

1978 r. – powstaje Seminarium Foto-Medium-Art. We Wrocławiu (Olek)

1979 r. – wystawa Fotografia Polska; powstaje grupa Łódź Kaliska

1981 r. – powstaje Dział Dokumentacji Ikonograficznej Muzeum Narodowego w Warszawie

1982 r. – początek akcji dokumentacyjnej pt. Archiwum młodej fotografii, prowadzonej przez Klub 6×6 przy Pałacu Młodzieży w Warszawie

1984 r. – powstaje grupa Hard

1986 r. – powstaje Muzeum Historii Fotografii w Krakowie

1988 r. – powstaje grupa Łódź Fabryczna

1990 r. – początek kwerendy Stowarzyszenia Historii Fotografii

 CIĄG DALSZY NASTĄPI!

KOPIOWANIE MOŻLIWE – POD WARUNKIEM ZAMIESZCZENIA LINKU DO TEJ STRONY I POINFORMOWANIA TUTAJ: http://tufotografia.pl/kontaktwspolpraca !

Historia fotografii światowej

1816 r. - Bracia Niepce we Francji rozpoczynają eksperymenty nad otrzymaniem obrazu za pomocą substancji światłoczułych.

1819 r. – Brytyjski naukowiec John Hershel odkrywa, że triosiarczan sodowy rozpuszcza sole srebra.

1826 r. – Niemiecki drukarz Senenfeld wymyśla barwną litografię.

1829 r. – We Francji Daguerre wchodzi w spółkę z Niepcem i odkrywa światłoczułość jodku srebra.

1830 r. – Hercules Florence w Brazylii odkrywa metodę otrzymywania obrazów za pomocą światła.

1833 r. – William Henry Fox Talbot podejmuje próby otzrymiwania obrazów na papierze światłoczułym.

1838 r. – Brytyjski fizyk Charles Wheatstone odkrywa sposób stereoskopowej projekcji obrazów.

1839 r. – Daguerre ogłasza proces otrzymywania zdjęć za pomocą światła na miedzianej płytce powleczonej srebrem. Rząd francuski przekazuje dagerotypię w darze swoim obywatlelom.

1839 r. – Niemiecki malarz Friederike Wilhelmine von Wunsch utrzymuje, iż wynalazł proces fotograficzny pozwalający na robienie portretów miniaturowych i w formacie 1:1.

1839 r. – Szkocki naukowiec Mungo Ponton odkrywa światłoczułe właściwości dwuchromianu potasu.

1839 r. – Hippolyte Bayard we Francji prezentuje pozytywy wykonane na światłoczułym papierze bezpośrednio w aparacie fotograficznym.

1839 r. – Talbot ogłasza w British Royal Academy sposób otrzymywania obrazów na papierze światłoczułym.

1841 r. – Talbot patentuje kalotypię. 

1842 r. – Talbot rozpoczyna publikację Pencil of Nature, określającej  możliwości ówczesnej fotografii.

1843 r. – David Octavius Hill i Robert Adamson rozpoczynają prace nad portretem szkockiej szlachty metodą kalotypii.

1846 r. – Carl Zeiss uruchamia w Jenie fabrykę sprzętu optycznego.

1847 r. – Louis Desire Blanquart Evrard ulepsza proces Talbota i w Lille, we Francji, otwiera firmę produkującą odbitki fotograficzne.

1847 r. – Claude Felix Abel Niepce de St.-Victor proponuje wykonanie negatywu na szklanej płycie, powleczonej albuminem i halogenkami srebra.

1849 r. – David Brewster, szkocki fizyk, wymyśla stereoskop.

1849 r. – We Francji Gustave Le Gray wprowadza do fotografii papier woskowany.

Your ads will be inserted here by

Easy AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

1850 – 1851 – Frederick Scott Archer, brytyjski rzeźbiarz, wymyśla mokrą płytę kolodionową.

1851 r. – Blanquart – Evrard wykonuje pierwsze odbitki na papierze powleczonym albuminem.

1851 r. – Talbot wykonuje pierwsze zdjęcie przy świetle elektrycznym.

1851 r. – Francuski rząd orgniazuje Mission heliographiques celem wykonania dokumentacji francuskich zabytków.

1851 r. – W Londydnie zbudowano Crystal Palace dla Universal Exposition.

1852 r. – Talbot prezentuje prototyp fotograwiury.

1852 r. – W Rochester w USA powstaje fabryka sprzętu optycznego Bausch and Lomb Company.

1853 r. – We Francji wymyślono tintypię.

1854 r. – Na rynku w USA pojawiają się kolodionowe pozytywy, zwane ambrotypami.

1854 r. – Francuski fotograf Andre Adolphe Eugene Disderi patentuje małoformatowe carte – de – visite.

1854 – 1855 – Roger Fenton, James Robertson i Carol Popp de Szathmari fotografują wojnę krymską.

1855 r. – Alphonse Louis Poitevin, francuski chemik, odkrywa metodę robienia odbitek z zastosowaniem dwuchromianu potasowego. Jest to początek fotolitografii i druku pigmentowego.

1857 r. – Oscar Gustav Rejlander, fotograf szwedzkiego pochodzenia, wystawia pierwsze fotomontaże.

1857 – 1860 – Robertson i Felice Beato fotografują w Indiach. Beato fotografuje konflikty w Chinach i Japonii. Brytyjski wydawca Francis Frith robi zdjęcia w Egipcie.

1861 r. – Nadar jak pierwszy wykonuje w Paryżu podziemne zdjęcia przy sztucznym świetle dzięki bateriom Bunsena.

1861 r. – Szkocki fizyk James Clerk Maxwell otrzymuje barwny obraz metodą nałożenia na siebie trzech kliszy pozytywowych.

1861 – 1864 – Mathew Brady, a później również Timothy O`Sulivan, Alexander Gardner, George Bernard i Andrew Russell dokumentują wydarzenia wojny secesyjnej.

1862 r. – Francuski fizyk Louis Ducos Du Hauron opisuje metody otrzymywanie zdjęć barwnych.

1863 – 1875 r. – Julia Margaret Cameron w Anglii fotografuje rodzinę i przyjaciół w stylu twórczości prerafaelitów.

1864 r. – Walter E. Woodburry w Anglii patentuje woodburytypię.

1865 – 1880 – W USA nastaje era fotografii Dzikiego Zachodu. O`Sullivan, Russell, William Henry Jackson, Eadweard Mubridge, Clareton Watkins i inni wykonują zlecenia dla firm fotograficznych oraz krajowych i rządowych misji badawczych.

1868 r. – Thomas Annan rozpoczyna dokumentację slumsów w Glasgow.

1868 r. – Du Hauron i Charles Cros niezależnie publikują metodę otrzymywania fotografii barwnej według addytywnej teorii miesania barw.

1868 r. – Brytyjski fotograf Henry Peach Robinson publikuje książkę pt. Pictorial Effect in Photography, wykładając idee estetyki fotografii.

1871 r. – Richard Leach Maddox wymyśla suchą płytę bromowo – srebrową, która do roki 1878 wykorzystywana jest w nie zmienionym kształcie.

1872 r. – W Stanach Zjednoczonych rozpoczyna się produkcja celuloidu na skalę przemysłową.

1872  - 1887 r. – W roku 1872 Muybridge jako pierwszy fotografuje konie w ruchu. W latach 1877  - 1878 kontynuuje projekt. Podobną tematyką zajmuje się w tym czasie amerykański malarz Thomas Eakins, francuski fizjolog Etienne Jules Marey i niemiecki fotograf Ottomar Anschutz.

1873 r. – Niemiec Hermann Wilhelm Vogel dodaje do emulsji barwniki, uczulające materiały fotograficzne na barwy widma światła słonecznego.

1873 r.- W Anglii zostaje opracowana platynotypia.

1873 r. – James Clerk Maxwell demonstruje możliwość projekcji barwnych przeźroczy.

1876 r. – W Filadelfii ma miejsce Centennial Exhibition.

1879 r. – Wenecki drukarz Karl Klić udoskonala fotograwiurę.

1880 r. – W nowojorskiej gazecie pojawia się pierwsza reprodukcja fotografii w druku półtonowym.

1881 r. – Amerykanin Frederick E. Ives wymyśla trójchromatyczne półtonowe płyty drukarskie, umożliwiające jednoczesny druk tekstu i ilustracji.

1883 – 1890 – Zwiększa się popularne zainteresowanie fotografią dzięki pojawieniu się na rynku małych, ręcznych aparatów fotograficznych (w szczególności Kodaka w 1888 r.) na suche płyty i klisze zwojowe. Istotny jest również brak konieczności natychmiastowej i samodzielnej obróbki zdjęć.

1888 – 1890 – Charles Drifield i Ferdinand Hurter ustalają metody pomiaru jasności obrazu, czasy naświetlania i światłoczułości emulsji fotograficznej. W roku 1890 wydają pracę z dziedziny sensytometrii. Jacob Riss publikuje swoje zdjęcia wykonane w nowojorskich slumsach (How the Other Half Lives).

1889 r. – Brytyjski fotograf Peter Henry Emerson wydaje Naturalistic Photography. 

1889 r. – Pojawia się Protar f 7.5, pierwszy udany obiektyw anastygmatyczny.

1889 r. – George Eastman ubiega się o patent na film zwojowy.

1890 r.  - W prasie fotografia wypiera ilustracje wykonywane ręcznie.

1890 r. – Kobiety, szczególnie w USA, angażują się w fotografię profesjonalną i amatorską.

1890 -1910 – W Europie i USA powstają grupy twórcze o charakterze piktorialnym: The Linked Ring w Londynie, le Photo-Club de Paris, The Photo-Secession w Nowym Jorku i inne.

1895 r. – Bracie Lumiere demonstrują projektor filmowy, przesuwający film z szybkością 16 klatek na sekundę.

1895 r. – Bawarski fizyk Wilhelm Conrad Roentgen odkrywa promieniowanie X.

1897 r. – Pojawiają się pierwsze gazety drukowane metodą rastrową, wymyśloną przez Fredericka Ivesa i Stephena Horgana.

1898 r. – Amerykański fotograf Jimmy Hare dokumentuje bitwy na Kubie podczas wojny między Hiszpanią i USA.

1895 r. – Eugene Atgest rozpoczyna swą karierę fotograficzną w Paryżu do 1927 r.

1900 r. – Konstrukcja aparatu Eastman Brownie z obiektywem o stałej ogniskowej.

1903 r. – W USA ukazuje się pierwszy numer Camera Work, magazynu o fotografii artstycznej.

1904 r. – Lewis Hine rozpoczyna karierę fotografa w Nowym Jorku.

1904 r. – Bracia Lumiere w Lyonie we Francji robią pierwsze barwne autochromy. Produkcję na skalę przemysłową rozpoczyna się w 1907 roku.

1905 r. – Alfred Steglietz otwiera Little Galleries of the Photo-Secession przy 291 Fifth Avenue w Nowym Jorku.

1906 r. – W Wielkiej Brytanii pojawiają się pierwsze płyty panchromatyczne.

1906 r. – Amerykański wynalazca Lee De Forest wprowadza do lampy próżniowej triodę.

1907 r. – Amerykański fotograf Edward S. Curtis rozpoczyna publikację The North American Indian.

1911 – 1912 r. – Fotodynamiczne eksperymenty włoskich braci Bragagliów doprowadzają do pojawienia się idei futurystycznych.

1917 r. – Ostatni numer Camera Work.

1918 r. – Christian Schad w Niemczech i Man Ray w Paryżu robią zdjęcia bez aparatu fotograficznego – manipulacja światłem i cieniem bezpośrednio na światłoczułym papierze.

1920 r. – Początki eksperymentów z fotokolażem i fotomontażem.

1920 r. – Wzrost liczby fotogafii reklamowej w Europie i USA.

1920 – 1928 r. – Konstruktywizm i Bauhaus, pod egidą Laszlo Moholy – Nagy`ego i Aleksandra Rodczenki, kładą nacisk na nowe postrzeganie rzeczywistości, poprzez zaakcentowanie niezwykłego punktu widzenia i zbliżenia.

1924 – 1925 r. – Małoobrazkowe aparaty Ermanox i Leica pozwalają na robienie wielu szybkich zdjęć na gorąco i przy świetle zastanym. Początkuje to nowe spojrzenie w fotoreportażu.

1925 r. – Paul Vierkotter w Niemczech wynalazł żarówkę błyskową.

1928 r. – Na rynku pojawia się dwuobiektywowa lustrzanka Rolleiflex.

1932 r. – Na rynku pojawia się światłomierz z fotokomórką.

1933 r. – W USA zostaje wyprodukowany pierwszy panchromatyczny film zwojowy.

1935 – 1942 r. – Farm Security Administration w USA realizuje projekt szerokiej dokumentacji kraju.

1936 r. – W Nowym Jorku powstaje The Photo League, której podstawowym założeniem jest fotografia jako dokument społeczny. Jej członkami zostają: Berenice Abbott, Lewis Hine, Lisette Model, Aaron Siskind i Paul Strand.

1936 r. – Na rynku pojawia się Kodachrome 35 mm w kasecie i zwojow. 

1936 r. – Pojawia się pierwszy numer magazyny Life.

1937 r. – W Niemczech zostaj wyprodukowana  pierwsza lustrzanka jednoobiektywowa. 

1939 r. – Amerykanin Edward Rolke Faber konstruuje stroboskopową lampę błyskową.

1940 r. – Na rynku pojawiają się filmy barwne: Ansco, Agfa, Sakura Natural o Kodachrome.

1944 r. – Na rynku pojawia się film Kodacolor.

1946 r. – Wprowadzenie na rynek filmów Ektacolor i Ektachrome, które fotograf może sam obrabiać w ciemni.

1947 r. – Edwin Land, fizyk amerykański, konstruuje aparat Polaroid.

1947 r. – W Paryżu powstaje Agencja Magnum.

1948 r. – W Japonii na rynku pojawia się małoobrazkowy Nikon.

1954 r. – Eastman Kodak Company wprowadza na rynek wysokoczuły film Tri-X

1959 r. – W Japonii na rynku pojawia się małoobrazkowa lustrzanka jednoobiektywowa Nikon.

1960 r. – Pojawienie się na rynku wysokoczułych filmów Polaroid.

1961 r. – Eastman Kodak wprowadza na rynek czulszy Kodachrome II.

1962 r. – Pojawia się Polacolor, film do fotografii natychmiastowej, z którego otrzymuje się odbitkę barwną w 60 sekund.

1963 r. – Na rynku pojawia się aparat Instamatic Kodaka i czulsze filmy barwne.

1965 r.- Wprowadzenie na rynek japońskiego aparatu Nikkomat.

1965 r. -Na rynku w USA zostają wprowadzone kostki błyskowe.

1972 r. – Wprowadzenie systemu Polaroid SX-70.

1979 r. – Firma Scitex wprowadza system tzw. przygotowalni komputerowej. Wyciągi barwne i montaże wykonywane są w komputerze.

1982 r.- Japońska firma Sony prezentuje pierwszy aparat elektroniczny.

1986 r. – Na światowej konferencji ustalono standardy obowiązujące w fonografii, wideo i zapisach cyfrowych, przyjęte przez wszystkie firmy produkujące elektroniczny sprzęt  fotograficzny i sprzęt wideo.

1988 r. – Fotografia elektroniczna jest coraz częściej stosowana do celów naukowych i technicznych, jak również w portrecie i reklamie.

1988 r.- Pokaz pierwszego w pełni cyfrowego aparatu fotograficznego.

1988 r. – Na rynku pojawiają się skanery bębnowe i płaskie.

1990 r. – Kodak wprowadza system Photo CD, pozwalający na cyfrowe przechowywanie obrazu i jego manipulację.

1996 r. – Kodak wprowadza system ASP, opracowany przez konsorcjum producentów i ułatwiający proces obróbki fotograficznej.

KOPIOWANIE MOŻLIWE – POD WARUNKIEM ZAMIESZCZENIA LINKU DO TEJ STRONY I POINFORMOWANIA TUTAJ: http://tufotografia.pl/kontaktwspolpraca !

Jedna myśl nt. „historia fotografii

Dodaj komentarz