Panoramowanie

Sztuka fotografowania. 60 pomysłów na lepsze zdjęciaNauka panoramowania

GDY JUŻ ZACZNIESZ EKSPERYMENTOWAĆ z długimi czasami ekspozycji, spróbuj wykorzystać wiążące się z nimi możliwości. Skoro otwarcie migawki na dłużej sprawia, że obiekt poruszający się względem aparatu ulega rozmyciu, to śledzenie obiektywem jego ruchu sprawi, że na zdjęciu wyjdzie on względnie ostry, a rozmyciu ulegnie tylko tło. Nie jest łatwo nabrać wprawy w panoramowaniu, ale stanowi ono kolejne wspaniałe narzędzie w przyborniku, pozwalające na ukazanie sceny w bardzo dynamiczny sposób.

Osiągnięcie za każdym razem takiego efektu wymaga ćwiczeń, ale podstawy są łatwe do opanowania:

  • Należy wybrać czas naświetlania odpowiedni do szybkości poruszania się obiektu. Panoramowanie idącej osoby wymaga znacznie dłuższej ekspozycji (rzędu 1/15 sekundy) niż panoramowanie jadącego samochodu — w tym przypadku najlepiej ustawić ekspozycję na 1/60 albo 1/100 sekundy.
  • Chwyć aparat pewnie i tak stabilnie, jak potrafisz. Trzymaj ręce blisko ciała, przyciśnij wizjer do oka.
  • Aby wykonać panoramowanie, należy wodzić obiektywem za tematem zdjęcia, a choć odruchowo zwykle zaczynamy tę operację w naturalnej pozycji, to lepiej tego unikać, bo zakończymy ją dziwnie, niestabilnie skręceni. Jeśli potrafisz przewidzieć kierunek ruchu obiektu, to lepiej zacząć właśnie od skręcania ciała w jego stronę, a potem stopniowo odwracać się w ślad za poruszającym się obiektem. W ten sposób podczas panoramowania będziesz wracał biodrami do zwykłej, stabilnej pozycji.
  • Ustawienie ostrości na ogół bywa proste. Długie czasy naświetlania wymagają niskiej czułości ISO i przymknięcia przysłony. Z kolei przymknięcie przysłony przekłada się na zwiększenie głębi ostrości, a to daje trochę większy margines błędu, jeśli chodzi o celność. Nawet jeśli nie zależy Ci na dużej głębi ostrości, to tutaj nie będziesz miał z nią problemu, bo tło i tak ulegnie rozmyciu w wyniku ruchu aparatu.
  • Włącz tryb zdjęć seryjnych. Zrobienie jednego udanego ujęcia tego typu wymaga zarejestrowania wielu kadrów.
  • Koncentrując się na technice, nie zapominaj o kompozycji. Tworzysz zdjęcie przedstawiające ruch. Takie zdjęcie powinno być dynamiczne, zastosuj więc odpowiednio żywą, energetyczną kompozycję. Na dobry początek umieść główny motyw w innym miejscu niż na środku.
  • Ćwicz i nie zniechęcaj się. Ustawienie właściwego czasu naświetlania wymaga sporo pracy, a jeszcze trudniejsze jest dostosowanie prędkości ruchu ręki do prędkości poruszającego się obiektu.

Na podstawie: 

Sztuka fotografowania. 60 pomysłów na lepsze zdjęcia David duChemin Zobacz>>>

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge