Autor: Jan Beneedyktow
Fotografia produktowa to dzisiaj nieodłączna część fotografii w przypadku większości firm prowadzących działalność sprzedażową lub usługową. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat fotografii produktowej czy też reklamowej, zapraszamy do zapoznania sie z poniższym artykułem.
Fotografia produktowa
Fotografia produktowa jest dziś wykorzystywana w niemal wszystkich dziedzinach życia gospodarczego. Handel, produkcja, usługi. Wszędzie tam gdzie chcemy przedstawić produkt w najdrobniejszych szczegółach, przydaje się fotografia produktowa. Najważniejszą rzeczą w fotografii produktowej jest wyeksponowanie przedmiotu na pierwszy plan. Zdecydowanie najczęściej stosowaną techniką jest robienie zdjęć na białym tle.
Zdjęcia produktów na białym tle
Ładne, wyraźne i ostre zdjęcia produktów nie zapewniałyby wysokiej jakości przekazu, gdyby występowało kolorowe i rozpraszające tło. Dla uzyskania białego i jednorodnego tła można wykorzystać specjalne bezcieniowe namioty fotograficzne. Można też skorzystać z nieco prostszego rozwiązania, czyli stworzenia tła z białego brystolu rozłożonego na stole i opartego o ścianę. Należy przy tym uważać, aby wykorzystywany arkusz był idealnie gładki, bez jakichkolwiek zagięć i zmarszczeń lub krzywizn.
Oświetlenie
Fotografia produktowa jest wymagająca jeżeli chodzi o zastosowanie prawidłowego oświetlenia. Różne źródła światła padające z kilku kierunków mają zadanie dobrze wyeksponować produkt. Oświetlenie wykorzystywane do fotografii produktowej powinno być rozproszone, w przeciwnym wypadku trudno będzie uniknąć cieni. Ich usunięcie będzie później wymagało czasochłonnej obróbki komputerowej zdjęcia. Najczęściej wykorzystywane do fotografii produktowej akcesoria to softbox, a także parasole. Zaletą rozpraszającego światła jest to, że pomaga ono wydobyć fakturę z materiału, z którego produkt został wykonany.
Lampa błyskowa
W przypadku korzystania z lamp błyskowych, należy zastosować skuteczny sposób wyzwalania błysku. Do tego celu można wykorzystać specjalne kable synchronizacyjne, które łączą aparat z lampami. Nowszym i wygodniejszym, ale zarazem droższym rozwiązaniem jest technologia radiowa. Niektóre lampy błyskowe mogą być również wyzwalane przez sygnał podczerwieni z aparatu.
Wybór najlepszej ogniskowej
Aparat przygotowany do zdjęć produktowych powinien zostać ustawiony na statywie. Do tego rodzaju fotografii najlepiej sprawdza się ogniskowa 35mm – 100mm. Zawsze należy wykonać kilka zdjęć próbnych, zanim przystąpimy do realizacji całej sesji. Dzięki niej można określić prawidłową odległość pomiędzy aparatem i produktu. Zdjęcia próbne pozwalają również dostosować jasność światła i kąt jego padania. Najlepsze efekty można uzyskać poprzez ustawienie dwóch lamp z przodu, tak aby światło padało na przedmiot pod kątem 45 °.
Lustrzane odbicie
Bardzo ciekawym efektem stosowanym w fotografii produktowej jest lustrzane odbicie przedmiotu w jego dolnej części. Aby uzyskać taki efekt, pod produktem należy umieścić gładką płytę z pleksiglasu. Zdjęcia powinny być robione w dół, pod niewielkim kątem, tak aby obejmowały one obszar, w którym dochodzi do obicia.
Makro
Nie zapominaj o tym, że Twój aparat jest wyposażony w tryb makro. Wykorzystuj go zawsze wtedy, kiedy chcesz wykonać szczegółowe zdjęcia detali przedmiotu, lub ukazać precyzyjne łączenie elementów, fakturę lub inne zasługujące na uwagę części fotografowanego produktu.
Fotografia produktowa
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.