Długi czas naświetlania
OD SAMEGO POCZĄTKU nauki fotografowania powtarza się nam, abyśmy zamrażali ruch w kadrze. Krótkie czasy naświetlania wychwala się jako te najlepsze.
Sądzę, że w pewnym stopniu wynika to z naszego dziwnego przywiązania do idealnej ostrości w całym obszarze zdjęcia. Ale wrażenie ruchu stworzone przez dłuższą ekspozycję może tchnąć w zdjęcie energię i życie. Im dłużej fotografuję, tym swobodniej posługuję się dłuższymi ekspozycjami. Mam za sobą niemal trzy dekady robienia ostrych zdjęć. I przestałem się już zastanawiać, czy są ostre. Teraz pytam, czy są żywe.
Żeby zrobić ostre zdjęcie, nie trzeba ustawiać krótkiego czasu ekspozycji. Dopóki pewne fragmenty kadru są ostre, widz nie dba o to, czy inne uległy rozmyciu wskutek ruchu. To jest kwestia nie ostrości, lecz tego, które obszary kadru są wyraźne — możemy nawet celowo rozmyć cały obraz, do czego jeszcze wrócę. Na razie chciałbym, abyś poświęcił trochę czasu na przywyknięcie do dłuższych ekspozycji; jest to bardzo skuteczny sposób na uwiecznienie akcji i ruchu, który potrafi ożywić skądinąd statyczną scenę.
TWOJE ZADANIE
Wyznacz sobie pewien okres, sugeruję tydzień. Przez ten czas nie ustawiaj ekspozycji krótszej niż 1/60 sekundy. Dodatkowe punkty zgarniesz u mnie za cały tydzień, ale taki, że pierwszego dnia ustawisz 1/60 s, drugiego 1/30 s, trzeciego 1/15 s, i tak dalej. Jeden czas ekspozycji przez cały dzień. Być może będziesz musiał w tym celu poszukać słabiej oświetlonych scen albo założyć filtr polaryzacyjny, aby trochę stłumić światło. Czułość powinna być niska. Nie ograniczaj się do wydłużania ekspozycji.
Nie o to chodzi. Poszukaj tematów, które będą lepiej wyglądały przy takich czasach naświetlania. Przeanalizuj rezultaty. Przy jakim ustawieniu poruszająca się osoba wygląda dynamicznie i wdzięcznie, a przy jakim ta sama osoba wychodzi na zdjęciu tak rozmyta, że niemal znika? Od jakiego momentu wpływ poruszenia aparatu jest tak silny, że lepiej użyć statywu? Jakie czasy ekspozycji dają efekty, które Ci się w jakimś sensie podobają? Każdy czas otwarcia migawki, który przećwiczysz, będzie nowym narzędziem w Twoim wizualnym przyborniku i nowym sposobem przemyślanego wyrażania artystycznych zamierzeń.
Na podstawie: Sztuka fotografowania. 60 pomysłów na lepsze zdjęcia David duChemin Zobacz>>>