Obiektyw szerokokątny i uczucie „jakbyś tam był”

tufotografiaJEDNA Z NAJWAŻNIEJSZYCH LEKCJI FOTOGRAFICZNYCH, jakie kiedykolwiek odebrałem, to taka, aby traktować obiektywy w kategoriach ich właściwości, a nie przez pryzmat długości ogniskowej albo tego, jak duże wydają się widziane przez nie przedmioty. Obiektywy mają ogromny wpływ na to, co chcemy

przekazać za pośrednictwem zdjęć. Niektóre przybliżają scenę, co dla fotografa robiącego zdjęcia lwom w Serengeti może być istotną cechą, ale nie jedyną. Do szału doprowadza mnie, gdy słyszę jak fotografowie w trakcie rozmowy mówią, że to jest „obiektyw portretowy”, a to „obiektyw krajobrazowy”, albo że jeśli wybierzesz się tu i tu, to takiego albo takiego obiektywu nie musisz brać ze sobą, bo się nie przyda.

Obiektywy należy rozpatrywać w kategoriach nie użytkowych, lecz estetycznych.

Dopóki dokładnie nie określisz, na jakim sposobie przedstawienia sceny Ci zależy, byłoby z mojej strony daleko idącą arogancją sugerować Ci, jakiego narzędzia powinieneś użyć do zrobienia zdjęcia. Moje najlepsze fotografie niedźwiedzi grizzly, takie jak ta pokazana na sąsiedniej stronie, zostały zrobione krótszym z moich teleobiektywów oraz szkłem 16 – 35 mm, choć „właściwym” obiektywem do fotografowania dzikich zwierząt są szkła o bardzo dużej ogniskowej. Jest to kwestia jednak czysto estetyczna. Obecnie znam swoje preferencje stylistyczne na tyle dobrze, że zdecydowanie wolę intymność, dynamikę i wrażenie uczestnictwa w scenie, jakie mogę uzyskać za pomocą krótszego, szerszego szkła, niż skompresowany, płaski, wyizolowany kadr zrobiony teleobiektywem. Ale każdy z nich ma swoje zastosowania.

W tej oraz w następnej lekcji przyjrzymy się skrajnym spośród dostępnych obiektywów — szerokokątnemu oraz teleobiektywowi — zwracając szczególnie uwagę na to, jak za ich pomocą można wyrazić różne emocje i uzyskać rozmaite efekty wizualne.

A potem zaproszę Cię do wyjścia w plener, abyś oswoił się z tymi narzędziami.

  • Obiektywy szerokokątne, jak sama nazwa wskazuje, mają większe od normalnego pole widzenia. Ich specyfika jest dokładnie odwrotna niż teleobiektywów, które mają tendencje do spłaszczania perspektywy. Obiektywy szerokokątne akcentują odległości między planami.
  • Ponieważ obiektywy szerokokątne lepiej oddają naturalny sposób postrzegania sceny (a także powiększenie) na obrzeżach pola widzenia, można za ich pomocą tworzyć zdjęcia, które wywierają na widzu poczucie bezpośredniości, zatopienia się w przedstawionym świecie.
  • Ponieważ relatywnie zmniejszają one uwieczniane elementy, obiektywami szerokokątnymi trzeba fotografować bliżej głównego tematu, aby zajął on więcej miejsca w kadrze, to zaś silnie akcentuje linie perspektywy. Ta specyficzna przesada w połączeniu z koniecznością podejścia do tematu stwarzają potencjał do tworzenia bardziej dynamicznych zdjęć.
  • Obiektywy szerokokątne są trudniejsze do opanowania ze względu na to, że umożliwiają objęcie bardzo dużego obszaru sceny. To sprawia, że trzeba dobrze przemyśleć punkt widzenia oraz zatroszczyć się o pierwszy plan i o tło.

Obiektywy szerokokątne mają tendencje do wprowadzania deformacji, co samo w sobie może stanowić pewien zabieg artystyczny. Mogą sprawiać, że ludzie stojący zbyt blisko będą wyglądali komicznie, ale podobny wpływ wywierają na linie perspektywy, których ugięcie trzeba dobrze dobrać. Im większy jest kąt nachylenia obiektywu (na przykład jest on skierowany w górę na budynek zamiast poziomo i na wprost), tym silniejszy będzie ów efekt.

  • Pamiętaj, że obiektyw sam w sobie nie zmieni perspektywy ujęcia. Obiektyw szerokokątny może zaakcentować linie wynikające z doboru określonego punktu widzenia, ale aby tak naprawdę zmienić perspektywę, trzeba inaczej umiejscowić aparat. Zmiany położenia aparatu nic nie zastąpi.

TWOJE ZADANIE

Poświęć tydzień na fotografowanie obiektywem, będącym odpowiednikiem szkła 16 – 35 mm dla kadru małoobrazkowego. Im krótsza ogniskowa, tym lepiej, ale nie krótsza niż 14 mm; nie powinien to być też obiektyw typu rybie oko.

Zauważ, o ile bliżej musisz podejść, aby wypełnić kadr tematem. Jeśli nie podejdziesz odpowiednio blisko, poszczególne obiekty zapewne nie będą robiły odpowiedniego

wrażenia, bo wyjdą na zdjęciu zbyt małe.

Zwróć uwagę, o ile dynamiczniejsza staje się fotografia, gdy podejdziesz bliżej.

Przyjrzyj się zwłaszcza liniom ukośnym.

Zauważ też, o ile trudniej jest zapanować nad poszczególnymi elementami tak obszernego kadru i zaakcentować te elementy.

Jakie sceny wyszły w oku obiektywu szerokokątnego szczególnie dobrze, a przy jakich następnym razem wybrałbyś inne szkło?

WIĘCEJ W: 

Sztuka fotografowania. 60 pomysłów na lepsze zdjęcia David duChemin>>>

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge